Ik ben al meer dan tien jaar een zorgverzekeraar en elke dag lees ik meer en meer “horror”-verhalen die op het internet worden geplaatst over zorgverzekeraars die geen claims betalen, weigeren om specifieke ziekten te dekken en artsen die niet worden vergoed voor medische diensten. Het kan daarom verstandig zijn om te beginnen met zorgverzekering vergelijken.

  • Helaas worden verzekeringsmaatschappijen gedreven door winst, niet door mensen (hoewel ze mensen nodig hebben om winst te maken). Als de verzekeringsmaatschappij een wettelijke reden kan vinden om een claim niet te betalen, is de kans groot dat ze die vinden, en u als consument zult eronder lijden. Wat de meeste mensen zich echter niet realiseren is dat er zeer weinig “mazen” in een verzekeringspolis zitten die de verzekeringsmaatschappij een oneerlijk voordeel geven ten opzichte van de consument.

Er zijn genoeg zorgverzekeringen beschikbaar, waar moet je allemaal op letten?

In feite gaan verzekeringsmaatschappijen tot het uiterste om de beperkingen van hun dekking te detailleren door de polishouders 10 dagen (een 10-dagen vrije kijk periode) te geven om hun polis te herzien. Helaas stoppen de meeste mensen hun verzekeringskaarten in hun portemonnee en plaatsen ze hun polis in een lade of in een archiefkast tijdens hun 10-dagen vrije blik en het is meestal niet totdat ze een “ontkennings”-brief van de verzekeringsmaatschappij ontvangen dat ze hun polis uitnemen om deze echt door te lezen.

  • De meerderheid van de mensen, die hun eigen ziektekostenverzekering kopen, vertrouwen zwaar op de verzekeringsagent die de polis verkoopt om de dekking en de voordelen van het plan te verklaren. Dit is het geval, veel mensen die hun eigen ziektekostenverzekering kopen kunnen u heel weinig vertellen over hun plan, anders dan, wat ze betalen in de premies en hoeveel ze moeten betalen om hun eigen risico te voldoen.

Waarom is een ziektekostenverzekering zo ontzettend belangrijk geworden?

Voor veel consumenten kan het kopen van een eigen ziektekostenverzekering een enorme onderneming zijn. Het kopen van een ziektekostenverzekering is niet hetzelfde als het kopen van een auto, in die zin dat de koper weet dat de motor en de transmissie standaard zijn, en dat elektrische ramen optioneel zijn. Een ziektekostenverzekering is veel dubbelzinniger en het is voor de consument vaak erg moeilijk om te bepalen wat voor soort dekking standaard is en welke andere voordelen optioneel zijn. Naar mijn mening is dit de belangrijkste reden dat de meeste verzekerden zich niet realiseren dat ze geen dekking hebben voor een specifieke medische behandeling totdat ze een grote rekening van het ziekenhuis ontvangen waarin staat dat “voordelen werden geweigerd”.